Selasa, 10 November 2015

Dill - Penyembuhan The Sifat Of The Plant Terbongkar (Bahagian 1)

Dill - Penyembuhan The Sifat Of The Plant Terbongkar (Bahagian 1)

Dill adalah tahunan dengan batang berongga semakin meningkat kepada ketinggian 1.5 meter. Batang adalah bercabang di bahagian itu. Bunga kecil berwarna kuning dan disusun dalam kelompok sebatian yang terletak di puncak batang dan cawangan. Bunga tumbuhan pada bulan Julai dan Ogos.

Dill ditanam di taman sebagai herba masakan dan rempah. Anda perlu mengumpul buah-buahan Dill apabila kebanyakan kelompok menjadi kecoklatan dan kering. Potong tumbuh-tumbuhan dan kering di tempat yang Berangin. Selepas pengeringan, keluarkan buah-buahan. Jika perlu, terus kering buah-buahan dalam kamera pengeringan pada suhu antara 30-50 darjah Celsius. Perubatan rakyat menggunakan daun dill dan puncak, juga. Anda boleh menggunakan kedua-dua daun-daun kering dan segar. Daun dan puncak harus dikumpulkan semasa kemekaran kilang.

Buah-buahan Dill mengandungi minyak pati (sehingga 4 peratus) kaya dengan Carvone (sehingga 60 peratus), phellandrene, limonene dan dihydrocarvone. Buah-buahan juga mengandungi minyak (sehingga 20 peratus), furanocoumarins, protein, phenyl asid karbol dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif.
Puncak Dill dan daun mengandungi minyak pati, asid askorbik, karotena, vitamin B1, vitamin B2, vitamin PP, flavonoid dengan aktiviti vitamin PP, bahan-bahan mineral (seperti, besi, kalium, fosforus dan banyak lagi) dan lain-lain bahan-bahan biologi aktif .
Buah-buahan Dill, daun dan puncak terbukti meningkatkan prestasi organ-organ pencernaan, mencegah kekejangan, meningkatkan pengeluaran susu, memudahkan rembesan hempedu, meningkatkan diuresis, membesarkan saluran darah dan menormalkan tekanan darah meningkat. Di samping itu, herba adalah membantu besar apabila berurusan dengan pengumpulan gas di dalam perut dan usus - ia terbukti mengeluarkan gas daripada perut dan usus anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar