Selasa, 10 November 2015

Istilah perubatan bagi Berpeluh Adakah Hiperhidrosis

Istilah perubatan bagi Berpeluh Adakah Hiperhidrosis

Istilah perubatan bagi berpeluh adalah Hiperhidrosis dan ia boleh berlaku di bahagian-bahagian yang berasingan daripada badan atau badan kolektif apabila ia menternak itu kepala hodoh. Bagi mereka yang menderita dengan hiperhidrosis, ia adalah mengubah kecacatan hidup yang jarang mendapat bercakap tentang.

Badan kita menggunakan berpeluh untuk mengawal pemanasan semula jadi dan penyejukan, tetapi pengeluaran peluh yang berlebihan secara berterusan selepas berpeluh yang diperlukan untuk menyejukkan kami dengan baik kemudian berpeluh dan proses penyejukan boleh dikategorikan sebagai gangguan dan ia adalah istilah perubatan dipanggil hiperhidrosis.

Terdapat 4 jenis utama berpeluh kategori kerana ia berkaitan dengan bahagian-bahagian badan kita:

Berpeluh tangan dikenali sebagai telapak tangan Hiperhidrosis.
Berpeluh kaki anda yang dikenali sebagai Plantar Hiperhidrosis.
Peluh berlebihan yang lebih biasa ketiak yang dikenali sebagai axillary Hiperhidrosis.
Peluh berlebihan muka dikenali sebagai Bera muka.
Sememangnya berlaku keadaan tertekan pasti boleh memburukkan lagi keadaan ini, tetapi ia dianggarkan bahawa yang penuh 5% -7% daripada orang yang mengalami hiperhidrosis. Kebanyakan orang hanya tidak tampil ke hadapan untuk mendapatkan bantuan daripada rasa malu jadi nombor nyata sentiasa dipersoalkan. Dengan melakukan carian di internet, anda akan mendapati bahawa carian bulanan untuk penawar hiperhidrosis adalah sangat besar sekali.

Punca hiperhidrosis:

Punca khusus gangguan itu tidak diketahui sepenuhnya. Yang dipersetujui sebab bagi penderitaan ini seolah-olah dalam gen seseorang, mewujudkan terlampau aktif sistem saraf simpatetik.

Gejala Hiperhidrosis:

Peluh berlebihan menghalang apa yang anda lakukan dalam kehidupan setiap hari. Kita semua sedar hanya melalui hidup yang ia boleh dicetuskan oleh tekanan, senaman atau emosi, tetapi orang-orang yang mengalami hiperhidrosis, tidak ada pencetus. Ia hanya berlaku.

Rawatan untuk Hiperhidrosis: Pada mulanya, rawatan hiperhidrosis tidak melibatkan sebarang pembedahan kerana terdapat banyak semula jadi, kelakuan dan pengambilan makanan perubahan penggunaan yang boleh dibuat untuk membendung kekuatan dan kekerapan berpeluh yang berlebihan yang anda mungkin mengalami.

Rawatan lain termasuk:

Iontophoresis: Ia adalah satu prosedur di mana arus elektrik digunakan untuk menghalang kelenjar peluh. Palms & tapak kaki berpeluh atau tangan diletakkan dalam larutan elektrolit & direndam 20-30 minit. Kelemahan adalah bahawa ia memerlukan beberapa rawatan sebelum ia boleh berkesan tetapi boleh bertahan sehingga sebulan sekali ditubuhkan. Saya melakukan ini untuk kaki saya dan mendapati ia bukan sahaja sangat detox besar melalui kaki berkesan, tetapi juga.

Aluminium Klorida: Sebatian yang paling berkuasa dan sering efektif digunakan untuk peluh berlebihan adalah lebih penyelesaian kaunter aluminium klorida (Drysol, Xerac, Maxim). Bagaimana ia keberkesanan yang diperolehi tidak sesuai tetapi ia dianggap terutamanya menyekat liang kelenjar peluh. Selepas beberapa rawatan setiap minggu, kebanyakan pesakit mengalami menurun berpeluh walaupun pengguna mulanya perlu berada di mencari untuk apa-apa ruam, kegatalan atau alahan. Ubat-ubatan ini bekerja terbaik pada waktu malam apabila aktiviti berpeluh adalah minimum.

Toksin botulinum (Botox) botulinum toksin adalah bahan neurotoksik yang telah menunjukkan kejayaan dalam merawat hiperhidrosis, prosedur tahan sehingga dua belas bulan dengan enam bulan yang biasa terutamanya untuk kekeringan ketiak. Negatif termasuk kos yang tinggi dan kekurangan perlindungan insurans dalam banyak kes.

ETS Pembedahan

Untuk hiperhidrosis benar-benar kronik, pembedahan mungkin menjadi satu-satunya pilihan. Penghapusan kelenjar peluh ketiak boleh secara mendadak pengurangan tahap berpeluh. Simpatektomi atau ganglionectomy toraks atas adalah pembedahan yang boleh mengurangkan hiperhidrosis telapak tangan yang ketara, tetapi operasi ini dengan kerap telah menaikkan kadar komplikasi.

Seperti mana-mana keadaan perubatan seseorang mahu melayani, pendekatan akal adalah untuk mencari semua maklumat yang anda boleh tentang penderitaan dan kemudian beransur-ansur melaksanakan penyelesaian yang paling mudah yang paling kos efektif pertama seperti kebersihan diri, pakaian, pemakanan dan lain-lain protokol semula jadi yang boleh dilakukan di rumah. Sebagai usaha terakhir, lain kaedah yang lebih invasif dan mahal mungkin diperlukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar